“It is more important to click with people than to click the shutter.” - Alfred Eisenstaedt

Next article
Previous article

Cuvinte cheie in fotografia de stock

In opinia mea, cuvintele cheie reprezinta unul din cele mai importante (daca nu cel mai important) aspecte ale fotografiei de stock. Ele pot face diferenta intre o imagine de succes si una nedescoperita de clienti.

Atunci cand se incarca o imagine pe platformele agentiilor de stock este necesar sa se completeze o serie de cuvinte cheie care sa caracterizeze acea fotografie cat mai fidel, astfel incat sa fie cu usurinta gasita de potentialii clienti.

Va voi prezenta mai jos mai multe metode prin care pot fi identificate cuvinte noi, relevante pentru imaginile de stock. E un proces anevoios la inceput, insa devine mult mai usor odata cu acumularea experientei in acest sens.

Pasul 1 – Analizarea cuvintelor cheie in baza carora s-au vandut imaginile personale incarcate deja in platformele de stock. Agentiile Shutterstock si Dreamstime ofera contributorilor un mic ajutor in acest sens.

  • Shutterstock are o categorie disponibila in Dashboard-ul contributorului intitulata “Top 5 performers” prin intermediul careia acesta are posibilitatea de a vedea un top al vanzarilor sale. Pentru o parte din imagini (in functie de cum a fost cautata imaginea – direct pe site-ul Shutterstock sau prin Google search) sunt vizibile si cuvintele cheie care au dus la cumpararea acestora. Mai mult decat atat, sunt vizibile inclusiv procentele pentru fiecare cuvant cheie;
  • Dreamstime ofera pentru unele imagini cuvintele cheie in baza carora acestea au fost cumparate. In dreptul fiecarei imagini vandute (categoria Earnings) exista subcategoria “Buyer searched for”. Eu, de exemplu, urmaresc mai usor in aplicatia pentru mobil a agentiei Dreamstime aceste aspecte pentru ca, in momentul in care selectez o imagine, apare tot istoricul vanzarilor si al cuvintelor cheie dupa care imaginea a fost cumparata.

Pasul 2 – Wikipedia; desi ignorat de multe ori, acest site e o sursa foarte buna de identificat cuvinte cheie mai putin comune, dar care pot fi utile. Se foloseste Wikipedia tocmai pentru a identifica cuvintele cheie mai putin folosite in limbajul uzual.

Pasul 3 – Urmarirea sugestiilor agentiei Shutterstock. Se incarca practic o imagine in site, doar cu descriere, iar apoi se verifica lista de cuvinte cheie sugerata de Shutterstock. Se copiaza acele cuvinte cheie intr-un fisier Excel si se triaza in functie de alte cuvinte cheie identificate la ceilalti pasi descrisi in prezentul articol.

Pasul 4 – Prin intermediul optiunii Reverse Google search by image, se cauta articole care folosesc imaginile incarcate deja de contributor in platformele agentiilor de stock, iar din titlurile si continutul acestora se identifica cuvinte cheie relevante.

Pasul 5 – Se acceseaza website-ul agentiei Shutterstock fara a fi logat contributorul in contul propriu; se aleg 3 cuvinte care descriu cel mai bine imaginea ce se doreste a fi incarcata in platformele de stock si se efectueaza o cautare dupa aceste cuvinte. Se selecteaza 2-4 imagini similare cu cea care se doreste a fi incarcata si se analizeaza cuvintele cheie pentru fiecare dintre acestea. Atentie insa, acest pas presupune munca suplimentara pentru ca trebuie verificata inclusiv “vechimea” imaginii. In felul acesta vom sti cat de actuale sunt cuvintele cheie folosite de contributorii respectivi.

Exemplu:

Dau search in platforma Shutterstock dupa urmatoarele cuvinte cheie “woman running park”. In momentul acesta exista 1462 pagini si 146153 imagini care corespund cautarii mele. Shutterstock imi ofera posibilitatea sa ordonez imaginile dupa o serie de filtre. Personal, ma intereseaza primele doua:

  1. Most relevant (e categoria considerata ca fiind cea care sorteaza imaginile dupa numarul de vanzari si/sau dupa relevanta cuvintelor cheie folosite) si Fresh content (imaginile noi incarcate)
  2. Image type: All images, Photos, Vectors, Illustrations

Eu aplic filtrele Most relevant si Photos pentru a elimina din cautarea mea continutul proaspat incarcat si totodata ilustratiile, etc. Selectez 2-4 imagini care corespund cat mai bine cerintelor mele si copiez cuvintele cheie intr-un fisier Excel, nu inainte de a verifica in portofoliul contributorului “vechimea” imaginilor respective.

Pasul 6 – Se acceseaza website-ul (https://imstocker.com/en/keyworder) si se introduc 3 cuvinte cheie care descriu cel mai bine imaginea ce se doreste a fi incarcata in platformele de stock si se efectueaza o cautare dupa aceste cuvinte. Se selecteaza 2-3 imagini care corespund cerintelor si se selecteaza cuvintele cheie sugerate de aplicatie in functie de importanta lor (cele notate cu bulina mov sunt considerate ca fiind importante iar cele cu bulina gri sunt considerate irelevante si/sau chiar spam).

Pasul 7 – Instagram si Pinterest; Pasul 7 functioneaza similar cu pasul 5 cu mentiunea ca pe Instagram trebuie urmarite hashtag-urile iar pe Pinterest cuvintele cheie din articolele din spatele imaginilor.

Exista deci cel putin 7 pasi prin intermediul carora pot fi identificate cuvinte cheie relevante.

Pentru trierea cuvintelor cheie,  de exemplu, eu deschid un fisier Excel si creez un tabel care contine coloane denumite plecand de la pasii enumerati mai sus. In dreptul fiecarei coloane adaug pana la 60 cuvinte pe care le consider importante. La final triez cuvintele cheie dupa numarul de “aparitii” al unui cuvant in tabel. Uneori, daca consider ca unul din cuvintele cheie din tabel are potential (in special daca il regasesc in articole pe internet), dau din nou un search in platforma Shutterstock si verific cate imagini care contin cuvantul respectiv exista. Daca sunt putine rezultate, poate fi un cuvant de nisa si de regula il adaug in lista de cuvinte cheie.

De retinut: cuvintele cheie principale trebuie sa raspunda la 4 intrebari:

  1. Cine? Exemplu: woman, man, dog, etc.
  2. Ce face? Exemplu: running, cooking, etc.
  3. Unde? Exemplu: park, seaside, home, etc.
  4. Cand? Exemplu: morning, dusk, winter, etc.

Ce am observat de-a lungul timpului, cel putin pe segmentul People lifestyle, cel pe care-l abordez, e faptul ca acele cuvinte care in trecut erau extrem de populare, acum sunt considerate irelevante. Motivul cred ca are legatura cu folosirea excesiva a acestor cuvinte care de cele mai multe ori dau rezultate total gresite.

Exemplu: Portret femeie afaceri – cuvinte cheie precum: beautiful, blond, elegant, charming, gorgeous, well dressed, copy space, etc au fost excesiv folosite pentru a descrie o astfel de imagine incat au devenit irelevante. Din acest motiv spuneam la pasul 5 ca trebuie verificata “vechimea” imaginii inainte de a lua in considerare cuvintele cheie.

Nu uitati, fotografia de stock reprezinta o cursa pe termen mediu si lung, nu o metoda rapida de obtinere a veniturilor financiare.

 

Daca acest articol va este util, il puteti aprecia printr-o donatie prin intermediul Paypal (dan.rentea@yahoo.com) sau Revolut (0742558451).