“It is more important to click with people than to click the shutter.” - Alfred Eisenstaedt

Previous article

Microstock workflow – Adobe Stock, Shutterstock, Bigstock, iStock

Asa cum am precizat in articolul precedent, in opinia mea, cuvintele cheie reprezinta unul din cele mai importante (daca nu cel mai important) aspecte ale fotografiei de stock. Ele pot face diferenta intre o imagine de succes si una nedescoperita de clienti. Am observat insa ca si titlurile/descrierile imaginilor pot avea un impact in vanzari.

Astfel, va prezint mai jos modul meu de lucru (titlu, descriere si cuvinte cheie) pentru cele mai importante agentii cu care colaborez: Adobe Stock, Shutterstock si Bigstock. Voi face astazi referire si la iStock pentru ca necesita o abordare diferita; multi contributori trateaza aceasta agentie similar cu celelalte, ceea ce reprezinta o mare greseala.

Voi prezenta drept exemplu o imagine din portofoliul meu, iar la finalul articolului voi puncta si motivele pentru care, din punctul meu de vedere, o astfel de imagine are putine sanse de a deveni una de succes.

  1. Adobe stock

 a. Titlurile – nu au vreun impact in cautarile directe in website. Au insa impact in cautarile Google, motiv pentru care agentia Adobe Stock recomanda ca titlurile sa fie scurte, undeva pana in 60 litere. Am experimentat atat cu titluri lungi (maximul acceptat fiind de 200 litere cu tot cu spatiile dintre litere), cat si cu titluri scurte si am observat ca 70-75% din vanzari provin din imagini ale caror titluri sunt scurte si la obiect (de preferat sa contina si cateva cuvinte cheie importante). Nu reusesc intotdeauna sa ma limitez la 60 litere, insa incerc sa nu depasesc 90.

b. Descrierea – nu exista un camp pentru a include o descriere.

c. Cuvintele cheie – am studiat foarte mult acest capitol, mergand pe mai multe piste: vanzarile mele, recomandarile agentiei Adobe Stock, studierea activitatii contributorilor de top. Daca la titluri inca observ diferente de abordare la contributorii de top, in privinta cuvintelor cheie pare ca merg toti pe aceeasi varianta. Recomand folosirea a maxim 40 cuvinte cheie, ideal fiind sa va incadrati intre 25-40 de cuvinte cheie. De retinut: Adobe Stock pune mare pret pe ordinea cuvintelor cheie, motiv pentru care cele mai importante 10 cuvinte cheie ar trebui sa fie primele.

Exemplu de titlu pentru imaginea de mai sus: Modern young woman blogger using laptop in park

Exemple de cuvinte cheie pentru imaginea de mai sus: blogger, using, laptop, nature, day, young, woman, blogging, park, freelancer, working, creative, occupation, influencer, online, trendy, sitting, smile, remote, technology, lifestyle, modern, blog, confident, girl, glasses, enjoy, coffee, smart, success, outdoor, business

 De retinut: Acesta e doar un exemplu de titlu si de cuvinte cheie care descriu imaginea, fara a folosi cuvinte cheie irelevante sau care ar putea fi considerate spam. Primele cuvinte cheie raspund la cele 4 intrebari esentiale: Cine, ce, unde si cand face. In masura in care e posibil, urmatoarele cuvinte ar trebui sa raspunda la aceleasi 4 intrebari.

 

  1. Shutterstock & Bigstock (Bigstock apartine agentiei Shutterstock si procesul de identificare al descrierii si al cuvintelor cheie este identic)

 a. Titlurile – nu exista campul acesta.

b. Descrierea – spre deosebire de agentia Adobe Stock, in cazul agentiilor Shutterstock si Bigstock, cuvintele din descriere au un rol/impact in descoperirea imaginilor de catre clienti. Am observat acest aspect din intamplare: o imagine de-a mea continea in descriere un cuvant care nu se regasea intre cuvintele cheie si totusi a aparut in cautari imaginea respectiva. Ulterior am verificat acest lucru si am primit si o confirmare din partea unor contributori de top. Astfel, descrierea ar trebui sa fie cat mai lunga, cat mai aproape de maximul de litere admis. De retinut – evitati repetarea cuvintelor cheie in descriere si incercati sa nu va abateti de la o descriere cat mai obiectiva a imaginii. E mai indicat sa folositi o descriere mai scurta decat una lunga care poata sa fie considerata Spam pentru ca nu are legatura cu imaginea.

c. Cuvintele cheie – Shutterstock si Bigstock nu tin cont de ordinea cuvintelor cheie. Insa, daca tot ati ales cele mai importante 10 cuvinte cheie pentru imaginile incarcate pe Adobe Stock, sugestia mea e ca acele cuvinte cheie sa fie totusi trecute primele si in cazul agentiilor Shutterstock & Bigstock. Tot din studii de caz si din experienta am observat ca e indicat sa folosim pana la 50 de cuvinte cheie (limita maxima admisa de catre cele doua agentii de stock), cu conditia sa fie relevante. Din nou, e indicat sa folositi mai putine cuvinte cheie decat sa folositi multe si irelevante.

Exemplu de descriere pentru imaginea de mai sus: Modern young blogger using laptop in park while enjoying cup of takeaway coffee – Smiling woman wearing trendy glasses remote working in nature in late afternoon

Exemple de cuvinte cheie pentru imaginea de mai sus: blogger, using, laptop, nature, day, young, woman, blogging, park, freelancer, working, creative, occupation, influencer, online, trendy, sitting, smile, remote, technology, lifestyle, modern, blog, confident, girl, glasses, enjoy, coffee, smart, success, outdoor, business, porch, house, female, glasses, pretty, copy space, beautiful, elegant, blond, notebook, office, smart, drinking, portrait, clothes.

De retinut:

a. descrieti imaginea folosind cat mai multe cuvinte cheie diferite care spun aceeasi poveste:

  • Blogger are corespondent in fraza a doua cuvantul woman
  • Using are corespondent in fraza a doua cuvantul working
  • Laptop are corespondent in fraza a doua cuvantul remote
  • Park are corespondent in fraza a doua cuvantul nature

Toate cuvintele pe font italic sunt cuvinte cheie relevante care se regasesc atat in descriere cat si intre cuvintele cheie.

b. Cuvintele pe font rosu sunt irelevante sau chiar considerate spam. Evitati sa le utilizati si folositi mai putine cuvinte cheie la nevoie, decat sa ajungeti la 50 cuvinte cheie din care doar 30 sa fie relevante. Cuvantul elegant spre exemplu are echivalent cuvintele modern, formal sau trendy, mult mai actuale si de impact. 

c. Daca incercati sa modificati descrierea si cuvintele cheie la imagini mai vechi incarcate cu ceva timp in urma, impactul nu va fi semnificativ, de aceea va recomand sa va concentrati atentia pe limitarea greselilor pentru imaginile noi incarcate.

 

  1. iStock – aceasta agentie apartine agentiei Getty Images si, prin urmare, foloseste acelasi tipar in privinta cuvintelor cheie.

a. Titlurile – trebuie sa fie scurte si la obiect, similare cu cele de la Adobe Stock

b. Descrierea – trebuie sa fie lunga si sa contina cuvinte cheie, dar nu cele specifice vocabularului iStock, ci cuvinte cheie utilizate si in cazul agentiilor de mai sus. Motivul se datoreaza faptului ca aceste cuvinte din descriere apar in cautari (dar nu se regasesc neaparat in vocabularul celor de la iStock), marind astfel un pic sansele ca imaginile sa fie descoperite de catre clientii care nu sunt familiarizati cu vocabularul agentiei Getty Images/iStock.

c. Cuvintele cheie – aici va trebui sa fiti atenti pentru a identifica cuvintele cheie relevante din vocabularul agentiei iStock.

Exemplu: cuvantul cheie Friends folosit in cazul agentiilor de mai sus are ca echivalent pe iStock cuvantul Friendship (cuvantul Friends nu face parte din vocabularul agentiei iStock). Cuvantul Online are ca echivalent cuvantul Internet. Si tot asa. Insa, atunci cand incarcati imaginile pe iStock, cuvintele cheie care nu se regasesc in vocabularul agentiei vor fi incadrate intr-un chenar rosu, semn ca trebuie sa le inlocuiti cu cuvinte cheie similare. Veti primi sugestii pe masura ce tastati cuvantul cheie care va intereseaza.

Inclusiv la iStock conteaza ordinea cuvintelor cheie, motiv pentru care faceti tot posibilul ca cele mai importante sa fie primele. De retinut: Pentru cei care incarca imagini de tipul People lifestyle, unde este nevoie obligatoriu de formularul Model release pentru fiecare model/persoana care apare in imaginile incarcate, aruncati o privire si la particularitatile acestui aspect, descris aici.

Exemplu de titlu pentru imaginea de mai sus: Modern young woman blogger using laptop in park

Exemplu de descriere pentru imaginea de mai sus: Modern young blogger using laptop in park while enjoying cup of takeaway coffee – Smiling trendy woman remote working in nature during lunch break

Exemple cuvinte cheie pentru imaginea de mai sus: blogging, women, using laptop, nature, freelance work, park, sitting, smiling, young adult, creative occupation, influencer, lifestyles, modern, confidence, sitting, girls, one woman only, technology, relaxation, coffee – drink, working, communication, one person, connection, day, outdoors, business, young woman, internet, communication

 

Revenind la ceea ce am precizat la inceputul articolului, motivele pentru care imaginea aleasa drept exemplu are toate sansele sa treaca neobservata (sa nu fie cumparata de catre clienti) sunt:

  1. Este mult prea regizata pentru ceea ce reprezinta fotografia de stock in anul 2020. Trendul este de a surprinde natural activitati ca cea din imagine. In imaginea folosita ca exemplu, avem posing si se observa foarte usor asta.
  2. Tinuta usor in contradictie cu fundalul; s-ar putea “pacali” motorul de cautare alegand o combinatie de descriere si cuvinte cheie care sa aduca imaginea printre primele rezultate in urma cautarii, insa exista riscul de spam si totodata riscul de a avea foarte multe vizualizari dar extrem de putine vanzari.
  3. Am fotografiat pe verticala si nu pe orizontala. Trendul se duce usor spre imaginile pe verticala datorita retelelor sociale precum Instagram spre exemplu. Din acest motiv au aparut si DSLR-uri care filmeaza pe verticala. Sunt insa 2 dezavantaje atunci cand fotografiem pe verticala:
  • Imaginile sunt mai greu de observat in cautari deoarece imaginile de tip landscape sunt mult mai vizibile
  • Limiteaza cumparatorul foarte mult spre deosebire de o imagine de tip landscape care poate fi incadrata (crop) in mai multe formate: 2:3, 4:3, 16:9, etc.

Tinand cont de aspectele de mai sus, tot procesul prin care identific cuvinte cheie relevante (chiar si titluri) pentru imaginile pe care le incarc este descris intr-un articol separat, accesibil dand click aici. Mai mult, partea de upload este manuala in sensul ca evit sa folosesc programe de upload automat pentru mai multe agentii de stock deodata pentru ca:

  1. Titlurile si descrierile difera de la o agentie la alta
  2. Cuvintele cheie potrivite pentru iStock difera de cuvintele cheie ale altor agentii
  3. Numarul cuvintelor cheie difera de la o agentie la alta
  4. Unele programe nu sorteaza cuvintele cheie in ordinea importantei
  5. Anumite programe percep un comision din vanzari sau o taxa lunara

 

Nu uitati, fotografia de stock reprezinta o cursa pe termen mediu si lung, nu o metoda rapida de obtinere a veniturilor financiare.

Daca acest articol va este util, il puteti aprecia printr-o donatie prin intermediul Paypal (dan.rentea@yahoo.com) sau Revolut (0742558451).